DOKKUM – Titus Vogt (59) uit Dokkum heeft het stokje van ‘zijn’ Jumbo eind januari overgedragen aan de 48-jarige Erik Kooistra. Nee, niet de Dokkumer ondernemer Eric Kooistra, waar veel mensen de nieuwe supermarkteigenaar mee verwarren. ,,Ik ben Erik met een ‘k’, de arme tak’’, lacht Erik Kooistra uit Bolsward. In de volksmond wordt hij ook wel ‘de man van de supermarkten’ genoemd.
Erik Kooistra is geboren en getogen in Bolsward en komt uit een echte ondernemersfamilie. Na zijn studie Retail Management begon hij als vertegenwoordiger van kauwgum, Sportlife om precies te zijn. ,,Ik heb de supermarkt dus ook vanaf de fabrikantenzijde meegemaakt’’, vertelt Erik. In het jaar 2000 vroegen zijn vader en zijn oom Kooistra of hij ook in het supermarktenbedrijf wilde werken, een echt familiebedrijf met toen nog drie vestigingen. ,,Mijn opa is in 1926 begonnen als groenteboer. In 2003 zijn we Jumbo geworden en met Dokkum erbij hebben we nu twaalf vestigingen, vooral in Fryslân en West-Friesland, maar ook in de polder.’’
Jumbo bekend als één van de meest actieve eigenaren van Nederland’’, zegt Erik. Terugkijkend op de zeventien jaar dat Titus eigenaar was van de supermarkt kan hij dat bevestigen. ,,We hebben vaak de media gehaald. Met die parkeerplaatsen voor zwangere dames bijvoorbeeld, of de mannenavond’’, aldus de Dokkumer. Maatschappelijk ondernemen stond bij Titus altijd hoog in het vaandel. Vele sporters, lokale initiatieven en goede doelen in de regio heeft hij gesteund.
Grote plannen
Toen Titus in 2005 met de ‘kleine’ Jumbo aan de Rondweg begon was deze supermarktketen nog onbekend in Dokkum. ,,Niemand kende de Jumbo. Toch was de parkeergarage onder de winkel al vrij snel altijd vol. Er ontstonden zelfs files op de Rondweg en mensen die met hun karretje vanuit de garage met de lift omhoog gingen moesten in de rij aansluiten’’, zo herinnert Titus zich. In 2012 nam hij de Super de Boer aan de Hantumerweg over waar de
Jumbo tot op de dag van vandaag is gevestigd. De ondernemer had zes jaar geleden al het idee om deze vestiging te verbouwen. Grote plannen voor een aantrekkelijke parkeerplaats en het mooier maken van het gebied als onderdeel van de nieuwe stadsentree draaiden op niets uit. ,,Dat terwijl het de ondernemers in de binnenstad veel extra bezoekers en omzet zou opleveren, zo is uit onderzoek gebleken’’, stelt Titus. Hij vindt het jammer dat hij er -tevergeefs – veel tijd, geld en energie in heeft gestoken.
Te lang achterom kijken wil Titus echter niet. Hij steekt liever energie in nieuwe dingen die ongetwijfeld op zijn pad komen. Dat de Jumbo nu voor een grote verbouwing staat was voor hem de reden om te stoppen. ,,Het is een grote investering, dan zou ik nog tien jaar door moeten gaan, dat zie ik niet zitten’’, aldus de ondernemer. Hij is blij dat Erik Kooistra de Jumbo heeft overgenomen. ,,Hij heeft zijn sporen verdiend en durft – ook in deze moeilijke tijden – te investeren.’’
Erik ziet het als een voordeel dat deze winkel zichzelf al bewezen heeft. ,,Ik weet wat Titus hier heeft neergezet. Als ondernemer ben je altijd op zoek naar de parels. Dit is er één van.’’
Ander type ondernemer
Erik Kooistra benadrukt dat hij een ander type ondernemer is. ,,Ik ben multifranchiser en dat zullen de mensen onder andere merken doordat ik niet elke dag in de winkel ben. Bij ons bedrijf is alles meer centraal geregeld, wij zijn een andere organisatie en sturen de supermarkten ook anders aan. Voor de werknemers en klanten zal er in eerste instantie verder niet veel
veranderen, behalve dan dat dewinkel straks anders wordt ingericht en ingedeeld. Er komt een centrale keuken en van daaruit worden nog meer versproducten toegevoegd. Het wordt allemaal wat ruimer nu ook het pand van de Mitra erbij komt’’, legt Erik uit. Overigens was de verbouwing al in gang gezet voordat hij eigenaar werd. Half mei moet de vernieuwde supermarkt helemaal klaar zijn. Vanaf dan zal ook de naam ‘Jumbo Kooistra’ op de gevel prijken.
Ondertussen bereidde Titus Vogt zich al geruime tijd voor op zijn vertrek. ,,Ik heb er naar toegeleefd. Mijn werk was mijn hobby en ik heb het enorm getroffen met het team en de trouwe klanten.’’ Hij blijft zich inzetten voor de Stichting Ik Ben Wil, die hij oprichtte om aandacht te vragen voor Alzheimer. Gezicht van de stichting was zijn inmiddels overleden moeder die Alzheimer had. Bij de overdracht van de Jumbo kreeg Titus een donatie van €2500,voor de stichting. Erik: ,,Ik ben mijn moeder ook verloren aan Alzheimer, dus we hebben meerdere raakvlakken.’’
Met de tijd mee
Plannen voor de toekomst heeft de nieuwe eigenaar genoeg. ,,We moeten met de tijd mee. Ik zal dan ook veel duurzaamheidsmaatregelen doorvoeren en ‘slimmer’ werken staat centraal. De tijd van handmatig prijskaartjes wisselen is straks voorbij, dat wordt gedigitaliseerd. Ook komen er meer zelfscankassa’s bij, al moeten we daar op een goede manier mee omgaan want in tijden van inflatie is de kans op diefstal weer groter. Wat dat betreft zijn het zware tijden. De verkoopprijzen stijgen om alle kosten te kunnen dekken. De wereld verandert en wij veranderen mee. Maar wat blijft is dat wij de laagste prijs garanderen.’’