DOKKUM/DAMWÂLD – ,,Ik kijk eigenlijk heel positief terug op het afgelopen jaar.” Aan het woord is Sander Jongsma, 24 jaar oud, afkomstig uit Damwâld en sinds kort woonachtig in Dokkum. De jonge ondernemer lanceerde begin 2020 zijn eigen kledingmerk New Testament, een merk waarmee hij zijn christelijke geloof uit wil dragen en anderen hoopt te bewegen hetzelfde te doen.
Lees verder onder de foto.
De wens om dit merk te starten had hij al jaren, maar pas begin 2020 voegde hij de daad bij het woord. ,,Al sinds ik op de HAVO zat zocht ik om kleding waarmee ik mijn geloof, dat heel belangrijk voor mij is, uit kon dragen. Christelijke kleding bestond al wel, maar was vaak voorzien van provocerende grote kruizen of lange bijbelteksten. Ik zocht om iets anders. Iets wat wat subtieler was, eigentijds, maar toch herkenbaar. Ik heb heel lang gezocht maar zoals ik het voor ogen had heb ik niet kunnen vinden.”
‘Dit was hét moment’
De reden om begin 2020 te beginnen met New Testament was deels één van praktische aard. ,,Ik zat thuis en had op dat moment geen baan. Het idee om mijn eigen kledinglijn te beginnen kwam constant weer terug en ik had de mogelijkheid om te investeren in de start, dus voelde ik dat dit hét moment was. Dat we in maart met corona te maken kregen was natuurlijk niet leuk, maar ik kreeg wel enorm veel tijd die ik in New Testament kon stoppen. En hoe meer ik er mee bezig was, hoe gemotiveerder ik werd om nog harder te werken aan het merk.”
Positieve en negatieve reacties
Na het lanceren van zijn kledingcollectie kreeg Sander veel positieve reacties, die zich vertaalden in verkopen. Maar Sander kreeg ook negatieve reacties, van mensen
die vonden dat hij het geloof gebruikte om geld aan te verdienen. ,,Van tevoren had ik dat wel wat verwacht. Als het over het geloof gaat bestaat toch een beetje het gevoel dat je daar geen geld aan mag verdienen, dat alles maar vrijwilligerswerk moet zijn. Maar een dominee krijgt ook betaald voor zijn werk. Ik heb veel gebeden en ik bid nog steeds veel over deze onderneming en daaruit heb ik voor mijzelf de bevestiging gekregen dat wat ik doe met New Testament prima is.” Bovendien heeft Sander acties gehouden waarbij een bepaald percentage naar een goed doel gaat. ,,Maar dat wierp nog niet echt zijn vruchten af, het moet natuurlijk wel kunnen. Eigenlijk moet het merk daarvoor eerst nog wat meer groeien.”
‘Ik wil laten zien dat ook stoer en wat luchtiger samengaat met het geloof’
Eerlijk en duurzaam
De collectie van New Testament bestaat momenteel uit hoodies, sweaters en shirts voor zowel mannen als vrouwen. Ook zijn er petten en mondkapjes verkrijgbaar met het kleine maar herkenbare logo. ,,De stijl is minimalistisch, subtiel maar toch herkenbaar. Het is niet te veel ‘in your face’. Het logo heb ik samen met mijn broer ontwikkeld. Het is een uniek kruisje, tevens zijn de letters T van Testament kruisjes.” De kleding wordt op een eerlijke en duurzame manier geproduceerd. ,,De kleding wordt onder andere in Bangladesh gemaakt in een fabriek waar de werknemers een eerlijk loon betaald krijgen en waar geen sprake is van kinderarbeid. Dat vind ik heel belangrijk, maar daardoor is de kleding ook wat duurder. Ik heb mijn eigen marges wat naar beneden gedaan om de verkoopprijs niet te hoog te laten zijn. Voor nu is dat voor mij prima. Ik vind het fantastisch dat mensen mijn kleding willen dragen. Daar haal ik ook een hoop voldoening uit.”
Bekende Nederlanders
Gedurende 2020 stelde Sander zich verschillende doelen met New Testament, waarvan naamsbekendheid het belangrijkste doel werd. Dat doel bestond bijvoorbeeld uit het verkopen van kleding in iedere provincie van Nederland, een doel dat zeker is behaald. Ook benaderde hij enkele bekende Nederlanders om zijn kleding te dragen. Zo lopen nu onder andere Kingsley Ehizibue, voetballer bij FC Köln en voorheen PEC Zwolle, EOpresentator Jurjen ten Brinke, zanger Dwight Dissels, voetbalster Tiny Hoekstra, spreker David de Vos en voetballer Fabian Sporkslede (Dinamo Tbilisi) rond in kleding van New Testament.
Eigentijdse winkel
Ook dit jaar blijft Sander hard werken aan de naamsbekendheid van zijn merk, zodat hij hopelijk in de toekomst ook een andere grote droom kan waarmaken: een fysieke winkel waarin de kleding van zijn merk verkocht wordt. ,,Momenteel doe ik een HBO Ondernemerschap associate degree. Alles wat ik daarbij leer, breng ik in mijn eigen onderneming in de praktijk. Ik hoop de komende jaren te groeien zodat ik uiteindelijk een eigen winkel kan openen. Het lijkt me te gek om daar een mooie sfeer neer te zetten, met mensen in contact te komen en wellicht mooie gesprekken te kunnen voeren. Een eigentijdse winkel, vergelijkbaar met bijvoorbeeld The Sting. Ik wil met mijn kleding laten zien dat het christendom ook met de tijd meegaat. In de media wordt het christendom nog wel eens wat ouderwets neergezet, maar ik wil laten zien dat ook stoer en wat luchtiger samengaat met het geloof. Er zit zoveel hoop en moois in. Dat wil ik laten zien.”