KOLLUM Tiko kinderopvang heeft in veel dorpen in Noardeast-Fryslân en Achtkarspelen peuteropvanglocaties. ,,Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich bij ons thuis voelt. Niet alleen de kinderen, maar ook de ouders en de medewerkers’’, stellen Renny Wieringa en Geesina Fennema van Tiko.

 

,,Bij Tiko vinden we het belangrijk dat we peuters een veilige, stimule-rende omgeving kunnen bieden waar ze de ruimte hebben om te groeien en waar ze leren zichzelf en anderen te respecteren’’, zegt Renny die VVE-coach voor alle opvanglocaties van Tiko is. Zij biedt leidsters handvaten en ondersteuning bij de uitvoering van het VVE-beleid in de groepen. ,,We werken bij Tiko allemaal met de piramide-methode. Aan de hand van deze methode worden spel en ontmoeten
op een speelse manier gestimuleerd en komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod. Het biedt onze goed opgeleide leidsters de kans om vroegtijdig te signaleren als een kind extra aandacht of hulp nodig heeft. Daarbij staat het belang van kinderen en het contact met de ouders voorop’’, vertelt Renny. Geesina, die leidinggevende van de peuteropvanglocaties in Noardeast-Fryslân is, voegt er aan toe dat het soms best lastig is om met ouderste bespreken als hun kind zich anders ontwikkelt dan andere kinderen. ,,We houden er uiteraard rekening mee dat ieder kind zich in zijn of haar eigen tempo ontwikkelt en op het eigen niveau. Het belangrijkste is dat ieder kind bij ons gezien wordt.

Spelenderwijs
Peuteropvang is volgens beide medewerkers van Tiko een meerwaarde voor de opstap naar de basisschool. Geesina: ,,We horen vaak van leerkrachten van basisscholen dat ze echt verschil kunnen merken tussen kinderen die naar de peuterof kinderopvang zijn geweest en wie vanuit de thuissituatie naar school gaat. Kinderen die al naar de opvang zijn geweest zijn gewend aan de structuur, het ritme, de regels en de materialen. Dat helpt om de stap zo klein mogelijk te maken. En uiteraard gebeurt alles spelenderwijs.’’ Zo werken de leidsters van Tiko met verschillende thema’s die om de vier weken veranderen. Als het thema bijvoorbeeld lente is doen ze doelgerichte activiteiten en worden woorden en begrippen aangeleerd rondom dat thema. Ook de groepsruimte is dan helemaal omgetoverd in het lentethema zodat ouders de sfeer kunnen proeven. ,, Wij missen het contact nu met de ouders nu ze hun kinderen in coronatijd niet meer naar binnnen mogen brengen”, zegt Geesina. Om de ouders te betrekken sturen de leidersters mooie foto’s via het ouderportaal om te laten zien wat de kinderen gedaan hebben. ,, Dat wordt zeer gewaardeerd.”

Vallen en opstaan
Voor de leidsters is het een uitdaging om niet alleen de peuters die een achterstand hebben te volgen in hun ontwikkelingen, maar juist ook de pientere peuters. ,,We proberen zoveel mogelijk te kijken naar wat elk kind nodig heeft. Peuteropvang is een mooie stap in de grote wereld en het helpt om de overgang naar de basisschool zo spoedig mogelijk te laten verlopen. Kinderen kunnen hier groeien met vallen en opstaan en zelfvertrouwen ontwikkelen”, legt Renny uit. Geesina vult daarbij aan dat binnen Tiko natuurlijk spelen ook een belangrijk onderdeel is. ,, Wij vinden het van belang dat kinderen veel bewegen en daarbij dat kinderen veel bewegen en daarbij alles zelf ontdekken en beleven. Lekker stampen in de waterplassen of met een wandelkoord door het dorp lopen om de wereld te ontdekken. Kinderen hebben weinig nodig om plezier te hebben. Eigenlijk zouden wij als volwassenen meer moeten denken als kinderen. Dan zou de wereld er heel anders uitzien.

Voor meer informatie over Tiko, zie ook de verniewde website: www.tikokinderopvang.nl