DE WESTEREEN – Marc Heslinga (44) uit Dokkum staat in de startblokken om de ambachtelijke bakkerij van zijn ouders over te nemen. Vanwege corona is de overname even op een zacht pitje gezet, maar de toekomst voor Bakkerij Heslinga is in elk geval gegarandeerd. En dat is best bijzonder in een tijd dat het lastig is om jongeren te vinden die bakker willen worden.

Lees verder onder de foto.

Marc heeft zijn nachtdienst er weer op zitten als hij boven het bedrijf in De Westereen aan een kopje koffie zit, uiteraard met een speculaaskoekje erbij. ,,Het is weleens moeilijk om twaalf uur ’s nachts te beginnen met je werk’’, geeft hij toe. ,,Maar als ik er eenmaal ben vind ik het leuk om te doen. Er zijn wel technieken waardoor je overdag het brood al kunt bakken, waardoor je het ’s nachts
alleen hoeft af te bakken, maar dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit.’’ En die kwaliteit is voor de bakker de manier waarop hij zich onderscheidt van supermarkten. Want vooral de concurrentie met de supermarkten is groot, stelt Marc. ,,Mensen proeven wel het verschil en vinden onze producten lekkerder, maar ze vinden het makkelijk om het brood meteen in de winkelwagen mee te nemen.’’

Cupcakegeneratie
In coronatijd was dat anders, zo merkte Bakkerij Heslinga met vestigingen in De Westereen, Burgum en Damwâld. ,,In die tijd hadden we veel meer mensen in de winkel en daar hebben we ook klanten aan over gehouden. Er werden ook opvallend veel producten via de website besteld. Vooral ontbijtmanden en speciale tassen vol bakkersproducten waren populair’’, vertelt Marc. De opkomst van internet is voor de bakker misschien wel de grootste verandering van de laatste tijd geweest. Marc Heslinga zit bijna 25 jaar in het vak en merkt de laatste tijd dat er steeds vaker (kinder)taarten besteld worden die mensen op internet hebben gezien. ,,Bijvoorbeeld een taart met een tv-ster of superheld

erop. Gelukkig hebben wij een hele goede banketbakker in dienst die deze taarten voor ons maakt.’’ Overigens wordt het steeds moeilijker voor bakkerijen om goed personeel te vinden. Er wordt in de bakkerswereld zelfs al gesproken over de ‘cupcakegeneratie’. ,,Door programma’s als de CupCakeCup en Heel Holland Bakt wordt bakken steeds populairder, maar bij ons maak je niet één taart, maar een hele productie. Dat is wel even wat anders dan op tv.’’

Zeldzame ziekte EPP
Dat Marc zijn vader als bakker opvolgt was niet een uitgemaakte zaak. Tot zijn zestiende wist Marc nog niet wat hij wilde worden. Na het behalen van zijn Mavo-diploma ging hij naar de Havo waarna hij de knoop doorhakte door de bakkersvakschool in Wageningen te volgen. In 1997 begon hij bij zijn ouders in de bakkerij in Damwâld, toen nog aan de Foarwei, waar Marc als jongetje tussen de broden en koekjes opgroeide.

,,We woonden boven de bakkerij dus ik was regelmatig in het ‘bakkerswinkeltje Piet en Anneke Heslinga’ – zoals het toen heette – te vinden. Van jongs af aan hielp ik al mee, bijvoorbeeld met het vullen van roombroodjes of met oliebollen bakken tussen Kerst en Oud en Nieuw. Ik heb dit werk altijd al leuk gevonden.’’ Dat Marc de ziekte EPP (Erytropoietische protoporfyrie) heeft, speelde mee bij het maken van zijn

beroepskeuze. Dit is een zeldzame stofwisselingsziekte waarbij je hevige pijn van de ultraviolette stralen van de zon krijgt. Een beroep waarbij je altijd binnen en vaak ’s nachts werkt is daardoor ideaal.

Speculaas, pepernoten en suikerbrood
En Piet en Anneke? Die zijn enorm ‘grutsk’ dat hun zoon de zaak overneemt. Ze vormen nu nog met z’n drieën een VOF, maar dat gaat binnenkort veranderen. Wanneer weten ze niet, ze hebben inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, maar zijn nog dagelijks in de bakkerij te vinden waar ze boven wonen. ,,Ik ben al 55 jaar bakker en dan is het moeilijk om dit zomaar los te laten’’, lacht Piet. Vol trots laat hij de grote bakkerij in De Westereen zien die in 2001 volledig ingericht is met moderne ovens en machines. Marc denkt ondertussen alweer na over de toekomst waarbij duurzaamheid een belangrijke factor zal spelen. Zijn zus Cindy werkt twee dagen voor het familiebedrijf. Zij verzorgt met name de berichten op social media. En zo maken de Heslinga’s zich met een team van inmiddels twintig mensen op voor de toekomst. ,,De mooie tijd komt er weer aan, met speculaas en pepernoten’’, zegt Marc. Maar bovenal staat Heslinga bekend om de lekkere suikerbroden. ,,Daar hebben we al veel prijzen mee gewonnen en die blijven bij onze klanten favoriet.’’