GYTSJERK – Schenk je een witte of een rode wijn in bij een gerecht op eerste kerstdag? Past er bij de kaasplank op oudejaarsavond een lekker tripple biertje of juist een wijntje? December is bij uitstek de maand waarin we volop genieten van goed eten en drinken. Maar wat voor drankje past nou het beste bij je kerstdiner? Gieljan Haas van Slijterij Haas in Gytsjerk trakteert je met liefde op een op maat gemaakte drankenlijst die perfect aansluit op jouw menukaart. ,,Bij Slijterij Haas hebben we alles in kannen en kruiken.”
Lees verder onder de foto.
Wie slijterij Haas in Gytsjerk binnenstapt, betreedt het paradijs van iedere bier-, wijnen gedestilleerd-liefhebber. De absolute kenner is Gieljan Haas. Van iedere fles en elk blikje kent hij de smaak, de herkomst en net zo belangrijk; de setting waarin het betreffende drankje het beste tot z’n recht komt. Champagne, port, berenburg, whisky, bier of wijn. Gieljan heeft iedere denkbare dranksoort in huis. ,,Ik mik bewust op de echte liefhebber, die heerlijk door de winkel struint op zoek naar die ene fles die je nergens anders vindt. Ik doe niet mee aan snelle kortingsacties of hippe folderaanbiedingen. Ik heb liever een klant die komt voor kwaliteit dan voor kwantiteit. Ik verkoop liever één goede fles wijn dan tien kratten bier van het doorsnee merk.’’
Voor de ware liefhebbers
Alle vier de muren in de slijterij zijn goed gevuld met flessen. Toch kent Gieljan van ieder artikel in z’n winkel de ins en outs. Als er een klant binnenkom, bewijst hij meteen z’n vakmanschap. De dame in kwestie is op zoek naar een wijntje dag ze afgelopen zomer dronk op het terras tijdens haar vakantie in Frankijk. Na het horen van de regio tovert Gieljan in een handomdraai twee mogelijke kandidaten tevoorschijn. Een verraste uitroep is het bewijs dat hij de juiste wijn heeft gevonden. ,,Dat vind ik het allerleukste’’, vertelt hij nadat de dame vergezeld van een grote glimlach én haar favoriete wijntje de winkel heeft verlaten. ,,Dat ik mensen kan verrassen met mijn kennis door precies de juiste smaak voor hen te vinden.’’
Al op vroege leeftijd legde Gieljan de basis van die immense drankenkennis. ,,Ik werkte destijds bij de supermarkt in het dorp, waar ik in de inpandige slijterij stond. Ik verslond de informatie over dedrankendieweinhuishadden.Toen de supermarkt ging verbouwen, klopte ik bij mijn baas aan met het idee om de slijterij te verplaatsen naar een buurpand. Ik kreeg de kans om deze zaak op eigen kracht op te zetten. Na twee jaar hadden we opnieuw een functioneringsgesprek, waarin ik aangaf dat ik voor mezelf wilde beginnen. ‘Waarom koop je deze slijterij niet?’ was het antwoord van mijn baas. Zo ben ik als een van de jongste slijterij-eigenaren in Nederland begonnen.’’
Biertjes uit de Trynwâlden
Waar hij in zijn beginperiode nog als franchise-ondernemer onder een grote winkelketen viel, runt Gieljan inmiddels een volledig zelfstandige slijterij.
,,Ik wil mijn eigen merken inkopen. Die wens heb ik al sinds ik voor het eerst achter de toonbank sta. Er valt namelijk zo veel meer te ontdekken dan wat de bekende merken in de schappen zetten. Dat geldt zeker voor bier. Juist die onbekende bierbrouwers uit landen als Amerika, Rusland, Roemenië, Brazilië, Italië, Zweden of Denemarken hebben mijn aandacht. Voor wijn geldt trouwens precies hetzelfde. Ik kies naast de bekende wijnlanden als Frankrijk en Spanje ook voor wijnen uit Argentinië, Chili, Spanje, Australië en Afrika. Vooral de verschillende druivensoorten spreken me erg aan. Het liefst bezoek is zoveel mogelijk landen zelf. Zo creëer ik een uniek assortiment voor de ware liefhebbers.’’
‘Dat is mijn grootste passie: toveren met smaak’
Uniek in het assortiment zijn zeker te weten de Tryn-biertjes, die Gieljan zelf brouwt. ,,Deze biertjes danken hun naam aan De Trynwâlden. Het begon ooit met een kruidenbitter, die ik onder de naam Bittere Tryn verkocht. Daarbij gebruikte ik het verhaal van de legende van de Trynwâlden. Zo ontstond al snel het plan voor een eigen bierlijn. Inmiddels hebben we al heel wat Tryn-biertjes gehad. Van de Stoute Tryn tot de Weiβe Tryn, die we met bananenpannenkoeken maken. De smaken van de biertjes bedenk ik zelf. Zo voeg ik aan de Blonde Tryn de smaak van Earl Grey thee toe. In de grote brouwketels drijven dan honderd theezakjes om die smaak te creëren. Dat is mijn grootste passie: toveren met smaak.”
De smaak van de wereld
Naast de bierlijn ontwikkelt Gieljan ook z’n eigen whiskylijn onder de naam Cujo. ,,Cujo was jarenlang mijn trouwe viervoeter, mijn vaste maatje in de winkel. Er zijn heel veel klanten die deze vriendelijke Engelse Stafford hebben gekend. Toen ik een naam zocht voor mijn eigen whiskylijn, wist ik het meteen. Het is een ode aan mijn maatje. Deze whisky stook ik overigens niet zelf, maar selecteer ik uit een gelimiteerde productie van destilleerderijen. Regelmatig krijg ik van leveranciers een proefmonster toegestuurd met nieuwe smaken. Alleen als ik de smaak/kwaliteit goed genoeg vind, komt hij in aanmerking voor de Cujo-lijn. Vervolgens besticker ik de flessen met mijn eigen logo en komt hij in de winkel te staan.’’
Whisky uit Denemarken, de Zwitserse alpen of India. Het assortiment van Gieljan telt het ene na de andere bijzondere herkomstland. ,,Bij whisky heb ik de tik om de grotere merken iets te mijden. Ik kies meer voor de kleinere merken uit de meest gekke landen. Met de meest gekke smaaknuances. Daarvoor ga ik regelmatig naar whiskybeurzen. De mainstream ken ik wel. Maar hoe smaakt een whisky uit IJsland gerookt op schapenmest? Dát vind ik interessant. Ik wil uit zo veel mogelijk landen drankjes halen. Het liefst zet ik iedere
week een nieuw product uit een ander land in het schap. Helaas heb ik daar de ruimte niet voor. Of misschien is dat maar beter ook’’, knipoogt hij.
Mond tot mond-reclame
Om klanten kennis te laten maken met al die smaken van de wereld organiseert Gieljan twee keer per jaar een open wijndag. Dit jaar gaat die helaas niet door vanwege corona, maar voor komend jaar staat hij wel weer op de planning. ,,We hebben dan een veertigtal wijnen openstaan waar mensen van kunnen proeven, met tekst en uitleg. Aangezien ik zelf in veel landen ben geweest, put ik daarbij uit mijn persoonlijke ervaringen. Ik merk dat mensen die achtergrondinformatie enorm waarderen. Als je weet waar een wijn vandaan komt, waar hij is gebotteld en in wat voor kelder hij heeft gelegen, dan proeft ‘ie toch nét even anders. Dit geldt trouwens voor iedere drank in mijn winkel.’’
Met eigen wijn-, bieren whiskyproeverijen probeert Gieljan zijn liefde met zo veel mogelijk mensen te delen. ,,Restaurant De Trochreed in Readtsjerk heeft inmiddels een aantal van onze biertjes op de kaart staan’’, weet hij. ,,Maar we moeten het vooral hebben van mond tot mond-reclame. Dat werkt natuurlijk het beste wanneer mensen op een verrassende manier met onze dranken in aanraking komen. Vandaar dat we veel cadeautjes en kerstattenties maken voor klanten. Op verzoek kunnen we voor bedrijven de flessen voorzien van het eigen bedrijfslogo of verzinnen we een bijpassende naam.’’
Een slok op een borrel
Ook als thuiskok ben je de komende weken van harte welkom bij Slijterij Haas in Gytsjerk voor een drankadvies dat perfect past bij je kerstdiner. ,,Het enige dat ik nodig heb is de menukaart. Dan hoef je je over de juiste drankjes geen zorgen meer te maken. Met al die drukte rond de kerstdagen scheelt dat een slok op een borrel.’’