Foto: Koos Scherjon – www.rtvnof.nl
Ondernemer, monteur, autoverkoper, berger, maatschappelijk werker, gastheer en taxichauffeur. Kees Boersma, eigenaar van Autobedrijf Boersma in Wâlterswâld is alles in één. Met liefde switcht hij tussen zijn diverse rollen. “Niet te vergeten echtgenoot en trotse pappa”, lacht hij.
Sinds 2017 staat Kees Boersma samen met z’n vrouw Minke aan het roer van Autobedrijf Boersma aan de Foarwei 17 in Wâlterswâld. Kees en Minke namen het stokje over van de ouders van Kees, die in 1972 met het bedrijf startten. “Ik ben in 2000 bij mijn vader en moeder in de zaak gekomen. Mijn vader komt nog steeds iedere dag langs om te helpen met de administratie en het bergingswerk. Hij is nog altijd de ambassadeur van ons bedrijf ”, vertelt Kees trots.
Opgelucht ademhalen
Het team van Autobedrijf Boersma bestaat uit maar liefst tien mensen, ieder met hun eigen taak en specialisme. Daarbij is er een belangrijke rol weggelegd voor de bergers, die 24 uur per dag paraat staan om mensen in nood te helpen. “In 1980 zijn mijn ouders gestart met het bergingswerk”, weet Kees nog goed. “Ze kochten destijds de kraan van Bergingsbedrijf Venema hier in het dorp, die stopte als berger. Dertig jaar later is het bergingswerk nog altijd één van onze speerpunten. Fantastisch werk om te doen.”
Ongelukken, pech, een lekke band of een lege accu: wat de reden ook is, Bergingsbedrijf Boersma haalt je met liefde op. “Het bergingswerk is een bijzondere tak van sport”, vindt Kees. “Je komt af en toe in bijzondere situaties terecht. Auto’s die op de kop in de sloot liggen en wij er weer uit moeten takelen. Of ongelukken waarbij we de auto’s weg moeten slepen. Waar we ook komen, er is altijd iemand die opgelucht ademhaalt dat we er zijn. Juist die rol van maatschappelijk werker is erg belangrijk.”
Vergoed door de verzekering
Bergingswerk is meer dan alleen de technische knowhow over hoe je een auto wegsleept, benadrukt Kees. “Het is mensenwerk. Je stelt iemand gerust, biedt een lift aan en zorgt voor een kop koffie om even op adem te komen. Indien nodig regelen wij een taxi die je overal naartoe brengt. In de tussentijd zorgen wij dat je auto thuis komt. Of bij de garage, wat jij maar wilt.”
Veel mensen denken dat er aan deze service een flink kosten- plaatje hangt, maar niets is minder waar. “Iedereen is verzekerd voor bergingswerk”, vertelt Kees. “Nog altijd hoor ik verhalen dat mensen na een ongeluk een buurman met een trekker bellen, omdat
omdat ze denken dat ze daarmee geld besparen. Maar niets is minder waar.
Juist met zo’n trekker breng je vaak onbedoeld extra schade aan je auto toe. Terwijl je je auto door ons professioneel kunt laten wegslepen, waarna de verzekering alles vergoedt.”
Dag en nacht op pad
Met drie bergingsauto’s en een servicebus bestrijkt Bergingsbe- drijf Boersma de volledige regio in Noordoost-Friesland. “Van Dokkumer Nieuwe Zijlen tot Ferwerd en van Burgum tot Buitenpost: wij komen overal en zijn dag en nacht op pad.” De snelle en persoonlijke service wordt gewaardeerd door mensen, merkt Kees. “Laatst hadden we nog een kaartje in de bus van een dame die we uit de brand hadden geholpen. Daar krijg ik kippenvel van.”
Uit zijn verhaal spreekt duidelijk Kees z’n passie voor de beste service. “Elkaar helpen staat binnen ons bedrijf voorop. Of je nu voor een nieuw pitje in je voorlamp komt of voor een compleet nieuwe auto: wij regelen het graag. Op dit moment bereiden we ons voor op elektrisch rijden. Dat is onze nieuwste uitdaging. We zijn lid van de BOVAG en aangesloten bij Bosch Car Service. Vandaar dat onze monteurs worden opgeleid door Bosch. Daarnaast zijn we een erkend leerbedrijf en geven we onze liefde voor auto’s graag door aan stagiairs.”
Klaar voor de toekomst
Over liefde gesproken: het autovirus lijkt inmiddels te zijn doorgegeven op de volgende generatie Boersma. “Het zou prachtig zijn wanneer één van onze zonen later het familiebedrijf overneemt”, knikt Kees. “We doen er in ieder geval alles aan om met onze tijd mee te gaan. Als Erkend Duurzaam bedrijf letten we op onze CO2-footprint en werken we zo duurzaam mogelijk. Zo zijn we klaar voor de toekomst.”