DE WESTEREEN – Begin mei werd
de Coop De Westereen omgedoopt tot een fraaie, nieuwe PLUS supermarkt. Inclusief gratis taart, scherpe aanbiedingen en de kans om één minuut gratis te winkelen. De jeugdafdeling van de plaatselijke voetbalvereniging voetbalde echter in Coop-tenues. Zijn de shirts aangepast? Werken beide partijen nog steeds samen? Tijd voor een gesprek met supermarktmanager Tom Vrieswijk.

Tekst: Jelle Teitsma Foto: Jaap de Boer

De 49-jarige Vrieswijk woont met zijn vrouw en twee kinderen in Dokkum. Hij is inmiddels elf jaar werkzaam voor de Coop / PLUS. Beide supermarkten fuseerden met elkaar en omdat de PLUS-formule landelijk als krachtiger werd ervaren, werd de supermarkt aan de Ljurkstrjitte in De Westereen aangepast van Coop in PLUS. De verbouwing duurde drie weken en de winkel werd onder meer voorzien van nieuwe vloeren, stellages, koelingen en een heuse zelfscanafdeling. Vrieswijk: ,,Dat zelfscannen was nog wel een dingetje. Bij de komst van zoiets nieuws, wat in een stad heel normaal is, merk je het sociale karakter van een supermarkt in een dorp. Mensen vinden het praatje bij de kassa belangrijk en zo’n zelfscan maar ingewikkeld. Hun bezoek aan de Coop was meer dan alleen boodschappen doen.’’

Servicebalie en extra kassa
Vrieswijk omschrijft de sfeer als prettig en positief, waarbij hij zichzelf en zijn team uitdaagt om continu naar verbeteringen in de winkel te zoeken. ,,Verbeteringen voeren we onder meer door uit resultaten van klantonderzoeken en eigen bevindingen. We luisteren naar onze klanten. Op korte termijn vullen we bijvoorbeeld ons assortiment aan, wordt de warenindeling logischer en komt er een servicebalie en een extra kassa.

Om en nabij de zeventig medewerkers zijn werkzaam bij de PLUS in De Westereen. Vrieswijk omschrijft de sfeer als prettig en positief, waarbij hij zichzelf en zijn team uitdaagt om continu naar verbeteringen in de winkel te zoeken. ,,Ik ben iemand van de teamprestatie. We doen het samen. Zo sta ik in het leven, iets wat zich tevens uit in de voetballerij.”

Samenwerking VVZ
De naamsverandering van de supermarkt had tevens impact op de samenwerking met de voetbalvereniging.

De naam van Coop prijkte er namelijk op het shirt van alle jeugdteams tot en met de Onder 15-1. Daar is inmiddels verandering in gekomen. ,,Ik ben er stiekem wel blij mee”, glimlacht Vrieswijk. ,,Het PLUS-logo past qua kleurstelling namelijk veel beter bij de roodgroene clubkleuren van De Westereeen. Sinds enkele weken lopen alle jongelingen in een nieuw tenue rond. Begin december is er een fotomoment geweest voor onze supermarkt. Zo’n tachtig kinderen waren present, dat zag er prachtig uit.”

‘Het PLUS-logo past qua kleurstelling veel beter bij de roodgroene clubkleuren van De Westereen’

De samenwerking tussen de supermarkt en voetbalclub bevalt dusdanig goed dat het sponsorcontract recentelijk met maar liefst vier jaar is verlengd. Het partnership uit zich op verschillende manieren. ,,Het meest trots ben ik op het feit dat zoveel teams in een PLUS-tenue voetballen. Verder hangt er een vlag bij de club, is er een PLUS-kleedkamer en staat onze naam op het scorebord bij het hoofdveld. Daarnaast maken we gebruik van elkaars diensten. Vanuit de kantine worden inkopen bij ons gedaan, terwijl wij ten tijde van onze verbouwing trainingen en opleidingen konden geven op hun complex. Het is geven en nemen. Na de opening van de PLUS hebben we het zogeheten PLUS Festival ook op het terrein van de voetbalclub gehouden, inclusief muziek van Gaatze Bosma, een gastspreker en uiteraard een hapje en drankje. Fijn dat dat kon.”

Voetbalgek
Dat Vrieswijk behoorlijk voetbalgek is werkt daarin logischerwijs mee. In zijn woonplaats Dokkum is hij sinds de jeugd al lid van Be Quick Dokkum. Zowel zijn 18-jarige zoon als dochter van 15 voetbalt er. Van laatstgenoemde is hij trainer. Zelf is hij zowel op het veld als in de zaal actief. ,,Momenteel even niet hoor. Hamstringklachten. Ik word een dagje ouder hè? Maar het blijft een mooi spelletje. Ik voetbal in één van de twee 35+ teams bij Be Quick. Op vrijdagavond spelen we onze wedstrijden. Waar we vorig jaar nog kampioen werden, daar zijn we nu flink voorbijgestreefd door een nieuw team van Broekster Boys. Gezien de gemiddelde leeftijd van onze ploeg kunnen we wel over naar een 45+ afdeling”, zegt Vrieswijk met een knipoog. Hij gaat voorlopig nog wel even door, zoveel is duidelijk. ,,Ik speel dit jaar samen met mijn zoon in de zaal. Los van dat dat best bijzonder is, is het ook een motivatie om te blijven spelen. En met ons 35+ team gaan we volgend jaar aan een toernooi meedoen in Valencia, inclusief wedstrijdbezoek aan Valencia FC. Redenen genoeg dus om door te gaan.”

Wat betreft sponsoring is Vrieswijk van mening dat je het geld beter één keer heel goed kunt spenderen, dan honderd keer op een geringe manier. ,,De PLUS heeft een belangrijke sociale rol binnen het dorp, maar de VVZ nog meer. De voetballerij leeft hier enorm. Dit wil niet zeggen dat we niet openstaan voor andere sponsorschappen of samenwerkingen. Vanuit de supermarkt helpen we de voedselbank ook en hebben we oog voor goede doelen. Daar moet altijd ruimte voor zijn.”