Foto: Jaap de Boer
DE WESTEREEN – Ondernemers uit De Westereen slaan de handen (figuurlijk) ineen en organiseren op woensdag 20 mei de Grote Online Quarantaine Pubquiz Show. Het gaat om Pieter Jan Heidstra van Heidstra Media – tevens uitgever van deze krant – en Wessel de Roos van Café De Hossebos.
Het idee ontstond doordat Pieter Jan na een dag of tien genoeg had van alle tv-programma’s die in coronatijd worden uitgezonden. ,,Je wordt niet echt vrolijk van al die programma’s waarin deskundigen praten over hoe erg deze crisis is. Ook van anderen hoorde ik dat mensen toe zijn aan iets anders en dat ze weer eens iets willen hebben om naar uit te kijken. Door het succes van de pubquiz die onder andere regelmatig in De Hossebos wordt gehouden dacht ik: daar moeten we iets mee doen.’’
Tien vragenrondes
Wessel de Roos van De Hossebos was meteen enthousiast. Hij organiseert normaal gesproken maandelijks een pubquiz in zijn kroeg. ,,Daar komen elke keer ruim honderd mensen op af. Toen Pieter Jan mij vroeg om nu aan een online quiz mee te werken twijfelde ik dan ook geen moment. Dit is precies wat mensen nu nodig hebben’’, stelt hij. Via RTV NOF kwam Pieter Jan Heidstra in contact met Bouke Koning uit Kollum die gespecialiseerd is in het organiseren van De Quizshow. Hij heeft ook ervaring met het regelen van een online quiz via een livestream waarbij mensen vanuit huis via een app antwoord kunnen geven op de verschillende vragen.
,,Bouke verzorgt vanaf een speciale geheime locatie een avondvullend programma met tien vragenrondes waarbij we zelf ook ideeën mogen inbrengen’’, vertelt Pieter Jan.
Lokale artiesten
Die ideeën zijn er genoeg. Zo stelt Wessel voor om lokale artiesten bij het evenement te betrekken. Pieter Jan wil de avond compleet maken met een zogenaamde Hossebox voor alle deelnemers, die gevuld wordt met diverse hapjes, biertjes en een lekker wijntje. Ondernemers zoals Coop De Wester- een, Brouwerij Dockum, Kroon Leverworst en Slagerij Dantuma zijn al enthousiast over het idee. Het moet volgens de heren een onvergetelijke avond worden waarbij heel Noardeast-Fryslân als vanouds thuis voor de ‘buis’ zit. Wessel: ,,Het doet me denken aan de Willem Ruisshow van vroeger, daar zaten mensen ook gezellig met het hele gezin naar te kijken. Dit is de moderne variant waarbij mensen hun mobiele telefoons als stemkastjes kunnen gebruiken.’’
Hossebox en hoofdprijs
Na opgave en betaling kunnen deelnemers de bijbehorende Hossebox (verspreid) afhalen bij De Hossebos. Ook bezorgen is mogelijk.
,,We willen zoveel mogelijk mensen de kans geven om mee te doen zodat het ‘quarantaine pubquiz-virus’ in de hele regio verspreid wordt. In de box zit een briefje met de code waarmee je kunt inloggen voor de quiz. Ook is het de bedoeling om voordeel-bonnen in de doos te stoppen, zodat de box nog meer waarde krijgt. De Coop-supermarkt heeft al aangegeven de hoofdprijs te willen verzorgen’’, vertelt Pieter Jan. Hij heeft met opzet gekozen voor de datum 20 mei. ,,Dit is de dag voor Hemelvaart dus dan hebben veel mensen de volgende dag vrij. Bovendien hopen we dat na 20 mei de coronamaatregelen weer wat worden versoepeld. En hoe kunnen we dat nu beter vieren dan met de Grote Quarantaine Pubquiz Show voor het hele gezin?’’
Aanmelden?
Houd voor actuele ontwikkelingen, opgave, kosten en speluitleg de Facebookpagina van De Westereender en Wessel de Roos in de gaten!