KOLLUM/BUITENPOST – De coronacrisis trekt diepe sporen, ook in onderwijsland. De lockdown hield de leerlingen en hun docenten de afgelopen maanden weg van de plek waar ze normaliter vijf dagen in de week vertoeven. Ook op het Lauwers College maakte de dynamiek plaats voor momenten met louter stilte. Maar online was er volop actie.
Het Lauwers College heeft vestigingen in Kollum, Buitenpost en Grijpskerk. Tijdens de lockdown konden de examenkandidaten wel op school terecht. Ook voor leerlingen die om wat voor reden dan ook moeilijk uit de voeten kunnen met onderwijs op afstand, was er plek in hun vertrouwde lesomgeving.
Het Lauwers College in Kollum ging in de zomer van 2018 van start met het GO!-onderwijs. De sterke coaching van de methode, waarbij maatwerk wordt geleverd, betaalt zich in de coronatijd dubbel en dwars terug. ,,Iedereen is in beeld en krijgt volop aandacht”, aldus locatiedirecteur Jannie de Vries.
De school kon door GO! heel vlot overschakelen op de thuislessen. Bij de persoonlijke begeleiding van de leerlingen speelt de dichte zorgstructuur een uiterst belangrijke rol. Elke ochtend was en is er een teamoverleg. ,,Dat hebben we in de coronatijd niet afgeschaft. Deze bijeenkomsten leveren zóveel op. Je hoort er belangrijke zaken, waarop je vervolgens kunt anticiperen.”
Ondanks alle beperkingen die de coronaperiode met zich meebrengen doen de leerlingen het goed, vindt docent en coach Petra Wierstra. Er is volop waardering voor hoe de leerlingen met de lastige omstandigheden omgaan. De omschakeling naar het thuisonderwijs werd volgens Wierstra de afgelopen maanden anders beleefd dan bij de eerste lockdown in maart. ,,Er is een groot verschil. Toen was alles nieuw. De leerlingen beschouwden de eerste weken als een vakantie. Bij de eerste keer mochten ze ook nog van alles zoals sporten en naar de bioscoop. Nu missen ze elkaar heel erg.”
Hoezeer de leerlingen het schoolgebouw missen, werd duidelijk in de laatste weken van de eerste lockdown vlak voor de zomervakantie. Bij een sollicitatie had de leiding voor een lesuurtje een aantal leerlingen nodig. Er was volop twijfel of daarvoor wel belangstelling voor zou bestaan. Het tegendeel bleek het geval. ,,De leerlingen stonden te springen om even voor een lesje naar school te komen…”
Het online-onderwijs heeft na de onwennigheden in het begin volgens docent Nynke Bouma van de locatie Buitenpost van het Lauwers College flinke stappen voorwaarts gemaakt. ,,Leerlingen en docenten zijn véél ict-vaardiger geworden. Het gaat nu allemaal een stuk gemakkelijker. Hier hebben ze nog jaren profijt van.”
In de ogen van locatiedirecteur Gretha Dam heeft de vindingrijkheid eveneens een impuls gekregen bij de online lessen. ,,Er komen nu oplossingen tevoorschijn waar je van tevoren nooit aan had gedacht. Deze hele situatie maakt ons creatief.” Toch is het digitale onderwijs niet ideaal, stelt Dam. ,,Het is evenwel beter dan niks. Maar leren is bij uitstek een sociaal proces.”
De leerlingen die tijdens de lockdown wel terecht konden in de échte klas, waren daar blij mee. Wel hadden en hebben ze onder meer te maken met de anderhalve-meter-regel. Deze wordt als erg lastig ervaren, ziet Dam. ,,Het is ook heel onnatuurlijk.” De school is erg onder de indruk van hoe een ieder met de pandemie en de beperkingen omgaat. ,,We zijn trots op onze leerlingen die dit toch allemaal maar moeten volhouden en trots op onze collega’s van wie veel creativiteit en flexibiliteit wordt gevraagd.”