BUITENPOST – Frank van Dam (19) uit Buitenpost heeft maar liefst 133.000 abonnees op YouTube. Een ‘woestijnvideo’ afgelopen voorjaar betekende zijn grote doorbraak op het bekende videokanaal. De minidocumentaires die de enthousiaste content creator met regelmaat plaatst, worden volop bekeken door vooral een jong publiek. ,,Ik maak ongeveer elke twee weken een video. Eigenlijk al mijn video’s gaan viral, wat betekent dat ontzettend veel mensen het binnen korte tijd te zien krijgen.”
Tekst: Radboud Droog Foto’s: Adrie Hoogesteger
Frank is zo’n drie jaar geleden begonnen met YouTube. ,,Mijn beide ouders zijn creatief en dat zit ook in mijn genen. Ik wilde ook creatief bezig zijn, maar dan met videografie. In YouTube zit toekomst, dit videokanaal wordt alleen maar groter.” Frank zet video’s online die geoptimaliseerd zijn voor het algoritme van YouTube. ,,Iedereen kan een video plaatsen, maar er zijn vreselijk veel slechte video’s die eigenlijk niemand ziet.” Hoe hoger de gemiddelde weergaveduur, hoe meer mensen je video te zien krijgen, weet Frank. ,,Om ervoor te zorgen dat mensen lang naar je video kijken, moet die van goede kwaliteit zijn. Je moet goede content bieden en je video’s goed monteren. Daarnaast zijn er allerlei regeltjes waaraan je je moet houden, als je wilt dat jouw video een hit wordt. YouTube schuift de beste video’s naar voren.”
‘Er zijn in Nederland ongeveer honderd echt grote YouTubers, daar ben ik er nu één van. Echt bizar!’
Ervaring opdoen
Voor de PKN-gemeente in Buitenpost, waar Franks vader Roelof predikant is, maakte Frank drie jaar geleden een aftermovie over de Sinterklaasviering en zette deze op YouTube. De video werd opgepikt door de bekende YouTuber HARM, die Frank mailde of hij voor hem video’s wilde editen. ,,Dat heb ik vervolgens twee jaar lang drie dagen per week gedaan. Intussen ging ik ook door met mijn eigen YouTube-video’s én had ik een kantoorbaan in Groningen waarbij ik ook met video’s bezig was. Zo heb ik enorm veel ervaring opgedaan en me het craft eigen gemaakt. Voor mij werkt dit beter dan leren uit boeken: ik ben na havo 5 niet gaan studeren, ik ben hiermee verder gegaan.”
Show, don’t tell
Frank noemt zichzelf content creator, geen vlogger. ,,Ik maak minidocumentaires waarin ik van alles laat zien en doe. Tussendoor plaats ik ‘shorts’, hele korte video’s, om de aandacht vast te houden.” Om de paar weken plaatst Frank een langere video, die soms wel 25 minuten duurt. ,,Dat is heel lang voor YouTube, maar het werkt heel goed.
Voor zo’n video heb ik vaak wel 13 uren aan beeldmateriaal en ben ik 30 tot 40 uren aan het editen. Als je dit zo vaak doet als ik, word je er steeds sneller en slimmer in. Voor beginnende YouTubers heb ik een tip: show, don’t tell. Laat alles zien wat je doet. Het werkt veel beter om iets vast te leggen op het moment dát het gebeurt dan er achteraf over te vertellen. Als ik op vakantie ga, zie ik vaak al snel een thema waar ik een vette video over kan opnemen. Daar ben ik vervolgens een paar dagen mee bezig, daarna ga ik gewoon weer vakantie vieren. Je moet een beetje de balans erin houden, anders ben je obsessief bezig.”
Overleven in de woestijn
Na 26 maart 2022 veranderde Franks leven totaal. ,,Ik plaatste die dag een video over een challenge: ‘overleven in de woestijn zonder eten of drinken’. YouTube ontplofte gewoon! Toen ik zag dat ik er op één dag 2500 abonnees bij kreeg en na twee weken 100.000 weergaven had, wist ik dat dit mijn grote doorbraak was. Ik ben vervolgens een cursus gaan doen bij een bekende YouTuber. Dankzij zijn technische tips kreeg ik meer inzicht in hoe het platform werkt.” Frank zegde zijn banen op en besloot zich volledig op zijn YouTube-kanaal te richten. ,,Ik wist dat het een kwestie was van doorpakken en het momentum vasthouden.” Gelukkig had Frank al een tweede ‘woestijnvideo’ in de maak. ,,Die hoefde ik alleen nog maar te monteren en klaar te zetten. Ook deze werd goed opgepikt!”
Inkomsten
Toen Frank 20.000 abonnees had, sloot hij zich aan bij een managementbureau. ,,Die regelt deals voor me. Je hebt namelijk drie inkomstenbronnen vanuit YouTube.De eerste is Ad Sense: de reclames die je ziet voordat een video begint, daar verdien ik aan. De tweede is influencer marketing: sponsordeals verdienen echt heel goed. Daardoor kan ik weer meer investeren in mijn video’s. De derde is eigen merchandise: het lanceren van je eigen producten, daar ben ik nog mee bezig.”
‘Voorheen was Frank ‘de zoon van de dominee’, nu is mijn man Roelof ‘de vader van de YouTuber!’ (Franks moeder Loes)
Top 20
Inmiddels heeft Frank 123.000 abonnees. ,,Er zijn in Nederland ongeveer honderd echt grote YouTubers, daar ben ik er nu één van. Echt bizar!” Zo’n 80% procent van de kijkers naar Franks video’s is jonger dan 16 jaar. ,,Dat verschilt wel per video. Sommige onderwerpen trekken wat oudere kijkers. Maar over het algemeen is het belangrijk thema’s te vinden die een groot publiek aanspreken. Ik ben voortdurend bezig content te bedenken en denk dan in bepaalde niches die in Nederland niet veel gebruikt worden. Zo is het leren van skills heel populair: ik heb een video waarin ik leer de perfecte cirkel te maken en één waarin ik een glas laat trillen met mijn stem. Sport is ook een belangrijke niche: fitness, boksen en voetbal zijn heel populair.” Ook vrienden van Frank figureren in deze video’s. ,,Zij helpen me al vanaf dag één. Ze zijn zelfs met me naar Frankfurt gereden voor een video. Het helpt bovendien om andere mensen erbij te betrekken: dat wordt heel goed bekeken.”
Gelukkig
Deze vrije manier van leven: vanuit eigen interesses en passie video’s maken voor anderen, bevalt Frank heel goed. ,,Ik heb mijn GoPro altijd bij me en houd enorm veel van reizen. Voor komend jaar staat alweer van alles op de planning. Ik heb alle vrijheid, maar het initiatief moet natuurlijk ook steeds uit mijzelf komen. Ik heb ook wel eens een dipje, daar ben ik eerlijk over. Maar gelukkig zijn staat bij mij altijd op nummer één en dat bereik ik door mijn passie uit te voeren. Dat heel veel mensen het leuk vinden om mijn video’s te bekijken en erdoor geïnspireerd raken vind ik heel bijzonder!”