KOLLUM / DE WESTEREEN – Autocross is zoveel meer dan alleen een dagje racen op het circuit. Autocross is ook maandenlang ‘s avonds met vrienden sleutelen aan je auto en de hele winter uitkijken naar de eerste cross van het seizoen, om vervolgens op die eerste cross blij te zijn de mensen terug te zien waar je het voorgaande seizoen gezonde rivaliteit mee had.
Lees verder onder de foto.
Paasmaandag 18 april staat bij veel liefhebbers van autocross rood omcirkelt in de agenda. Dan vindt namelijk de eerste cross van NAC Autocross plaats op de keiharde kleibaan van het Van der Schaaf Circuit in Kollum. Eén van die liefhebbers is Silke Jongbloed uit De Westereen. Als secretaris van NAC Autocross is ze het hele jaar door betrokken bij de voorbereidingen van de drie crossen die dit jaar in Kollum verreden worden. Daar zit veel werk in, want er worden hoge eisen aan bijvoorbeeld veiligheid gesteld. Daarnaast stapt ze ook zelf in de auto om in de Rodeoklasse haar krachten met haar tegenstanders te meten. ,,De afgelopen twee jaar hebben we maar twee keer een cross kunnen organiseren en dan ook nog met beperkingen. We zijn blij dat we nu weer zonder restricties los kunnen. Dat hebben we echt gemist!”
Warm hart voor de autosport
Voor de NAC was de coronatijd een lastige tijd. Net voordat corona losbarstte had de club, die al sinds 1980 actief is, veel geïnvesteerd in de baan. Omdat de vaste kosten voor de club wel doorliepen, maar er nauwelijks inkomsten waren, hield de club in 2020 een inzamelingsactie die uiteindelijk €3500,- opleverde. ,,Dat was erg mooi om te zien, dat zoveel mensen de club een warm hart toedragen”, aldus Silke.
Op een gemiddelde cross in Kollum komen zo’n drieduizend man publiek af. Zowel publiek als rijders roemen de baan in Kollum vanwege de keiharde kleigrond. Dit zorgt voor extra snelheid en dus spektakel op de baan. Wie toekijkt kan de rivaliteit op de baan niet ontgaan. Zeker in de klassen waarin contact toegestaan is, gaat het er nog wel eens hard aan toe. ,,Buiten de baan merk je echter vaak weinig van die rivaliteit”, vertelt Silke. ,,Daar is de sfeer heel gemoedelijk. Ik zeg wel eens: vrienden op het rennerskwartier, vijanden op de baan.” Silke doet inmiddels al veertien jaar aan autocross, eerst vier jaar in de juniorenklasse, en sinds haar achttiende in de Rodeoklasse. De motorolie stroomt haar door het bloed. ,, Ik wist als klein meisje al dat ik ook wilde gaan crossen. Mijn vader heeft meer dan vijfendertig jaar gecrosst, hij is nu mijn monteur.”
Junioren doen het goed
Naast de cross op Paasmaandag staan ook Pinkstermaandag 6 juni en zaterdag 17 september op de agenda van crossers. Tijdens deze dagen meten rijders in de volgende klassen hun krachten: Standaard 1850, Standaard 2000, Junioren, Rodeo, Vrije Standaard, Stockcar F1, Stockcar F2 en Stockcar F2 Junioren. ,,Het is mooi om te zien dat de junioren het zo goed doen.
Zodra zij doorstromen naar de seniorenklassen hebben ze al de nodige ervaring. In de Stockcar F2 merk je bijvoorbeeld dat de jongens die nu net met de senioren meedoen het goed doen, zelfs in Engeland waar er veel meer een autocrosscultuur heerst kunnen ze goed meekomen.”
Bijzondere klassen te gast
Tijdens elke cross is er naast de ‘standaard’ klassen ook iedere keer een gastklasse. Op Paasmaandag zijn dat de Alderwetske Stockcars. ,,Dat is een groep stockcarrijders die rijdt met oude auto’s. Sommige auto’s zijn vijftien jaar oud, maar er zitten ook veertig jaar oude stockcars bij. Die gastklasse is een soort demo, waarbij het publiek kan zien hoe er vroeger gereden werd.” Pinkstermaandag zijn de Sprinters te gast in Kollum, en 17 september wordt het publiek verrast met de Bangerstox. ,,Dat eindigt dan met een Demolition Derby, waarbij ze doorgaan tot er maar één overblijft. Bij hen gaat het minder om het racen, maar meer om met een zo kapot mogelijk auto weer naar huis te gaan. Dat zorgt gegarandeerd voor spektakel!’’