KOLLUM – Tijdens de lockdown in januari kwam horecaondernemer Johnny de Vries uit Kollum op het idee om ‘Speciaalbier út Kollum’ op de markt te brengen. ,,Je ziet dat het speciaalbier in deze regio in opkomst is, maar een eigen bier uit Kollum was er nog niet’’, vertelt Johnny.

Hij ging in gesprek met verschillende brouwerijen en besloot met een brouwerij uit Grou in zee te gaan. Daar bestelde hij 800 liter blond en 500 liter tripel bier, volgens eigen uniek recept. Blond bier is bij ons op het terras – van Café de Koornbeurs in Kollum – de hard- loper qua speciaalbier. ,,Maar toen ik het berekende besefte ik dat ik honderd kratten bier had besteld, terwijl we vorig jaar maar achttien

kratten hadden gebruikt. Aangezien het bier hooguit twee seizoenen houdbaar is, was ik bang dat ik met al dat bier zou blijven zitten.’’

Geschenkverpakking
Zo kwam Johnny op het idee om het speciaalbier ook in een ca- deauverpakking met bijbehorend bierglas te verkopen voor toeris- ten. Achterop staat een leuk pro- motieverhaal over Kollum en het bier is toegankelijk voor een grote doelgroep. ,,Dat wilden we ook graag. Het bier moet makkelijk doordrinkbaar zijn’’, zegt Johnny.

De geschenkverpakkingen zijn niet

alleen bij zijn eigen café te koop, maar ook bij kaasboer Hil- boezen, Bakkerij Van der Bijl, lectuurshop Hoekstra en super- markt Jumbo Kollum. ,,Dat het zo’n groot succes zou worden had ik nooit verwacht. We zijn zelfs al door het bier heen en ik heb nogmaals honderden liters bier besteld. Niet alleen de toeristen vinden het leuk, maar ook de Kol- lumers zijn razendenthousiast.’’