BURGUM – ‘Ingewikkeld’, zo noemt Geesje Duursma de coronaregels voor de horeca. Maar, zoals we Geesje kennen blijft ze moedig. ,,Deze corona- tijd geeft ons de kans om na te denken en brengt onze creativiteit naar boven. Maar het blijft ingewikkeld.’’

Het is tegenwoordig een hele verantwoordelijkheid om horecaondernemer te zijn. ,,Ik voel me niet alleen gastvrouw, maar ook dokter en politie. Alles in één’’, stelt Geesje. De horecaondernemers en medewerkers krijgen heel wat voor de kiezen. De periode dat ze dicht moesten gebruikten Geesje en haar man Eelke voor de verbouwing van Restaurant & Partycentrum De Pleats in Burgum. De keuken was aan vernieuwing toe. Terwijl Eelke zich met de verbouwing bezighield ontfermde Geesje zich over de vijftig medewerkers van De Pleats. ,,We hebben een aantal medewerkers met een ‘rugzakje’ in dienst en de één reageert anders op de situatie dan de ander.’’

Placemats met menu
Inmiddels is De Pleats weer open. Even spontaan een bakje koffie drinken is er niet meer bij. Reservering is nodig, er mogen niet meer dan dertig mensen naar binnen (exclusief personeel) en van medewerkers wordt verwacht dat zij gasten naar hun gezondheid vragen. Verder moeten zij in de gaten houden dat de anderhalve meter afstand en de hygiëne gewaarborgd blijft. Zo moet de menukaart elke keer ontsmet worden. ,,Dat is niet zo simpel, daarom hebben we tijdelijk papieren placemats met het menu erop. Die kunnen we elke keer weer vervangen. Het is een grote verantwoordelijkheid en er valt veel weg. Alle bruiloften bij De Pleats zijn een jaar uitgesteld, catering voor uitvaarten mag niet meer en er mogen veel minder mensen bij het restaurant naar binnen.

,,Het past niet bij ons motto ‘altijd gastvrij’ om mensen weg te sturen’’, aldus Geesje Duursma.

Meer waardering
Soms vliegt het haar wel even aan. ,,Ik vraag me dan af: worden wij als horeca ook gemist? Zelf denk ik van wel, maar misschien is dat wensvol denken. Ik denk wel dat wij kunnen laten zien dat horeca een vak is, dat wij mensen kunnen ontzorgen en gasten een mooie dag en avond kunnen bezorgen. Misschien wordt ons vak nu juist meer gewaardeerd, maar er moet uiteraard wel geld verdiend worden. De vaste kosten zijn nu honderd procent, maar we mogen maar dertig procent van het restaurant bezetten. Dat is vergelijkbaar met een vliegtuig dat maar halfvol zit. Gelukkig is ons bedrijf financieel gezond en hebben we nog geen zorgen, maar dan nóg neemt deze hele situatie veel van je.’’

Fietsarrangement
Toch blijft Geesje kijken naar de kansen die er zijn. Kansen voor het toerisme bijvoorbeeld. Fryslân is bij uitstek een gebied waar je nog kunt genieten van de rust en de ruimte. De Pleats speelt daarop in met fietsarrangementen die coronaproof zijn. Je kunt hier prachtig fietsen in de Noardlike Fryske Wâlden. De tocht start met koffie en Friese oranjekoek, voor onderweg krijg je een lunchpakket mee en ’s avonds kun je in het restaurant terecht voor een 3-gangendiner. Uiteraard moet je dan wel reserveren.

Mensen mogen weer met twee personen aan een tafeltje zitten. Als het gaat om een gezin dat uit meer personen bestaat, dan mogen die ook bij elkaar aanschuiven. Het is ook mogelijk om een maaltijd mee naar huis
te nemen. Geesje: ,,Deze arrangementen bieden we aan om toeristen te laten zien hoe mooi NoordoostFriesland is.’’

Gastvrijheidswijzer
Zelf is Geesje expert op het gebied van gastvrijheid. Ze werkt momenteel aan een proefschrift over de waarde van gastvrijheid. In de afgelopen jaren heeft ze vrijwilligers van diverse musea in Noordoost-Friesland een cursus Gastvrijheid gegeven. Als hulpmiddel heeft ze voor de musea een Gastvrijheidswijzer gemaakt. ,,Gastvrijheid is zo oud als de mens-
heid. Het is de kernwaarde van mijn bestaan. De uitdaging is om te kijken hoe we gastvrij kunnen zijn. In Fryslân onderscheiden we ons daarmee van andere provincies omdat we hier ruimte, tijd en aandacht hebben voor de bezoekers. Veiligheid en vertrouwen staan daarbij voorop. Wat gastvrijheid voor mij betekent? Dat is lastig te omschrijven. Het zit meer in het moment. Het gaat erom dat je je gezien voelt. Binnen je bedrijf moet je een sfeer creëren waarmij mensen het gevoel hebben: Hier ben ik welkom. Uiteindelijk wordt de wereld alleen maar mooier van gastvrijheid.’’