Foto: Koos Scherjon – www.rtvnof.nl

In november ging de vlag uit bij het kantoor van de Flexibele Makelaar in Surhuisterveen en Grootegast. Exact tien jaar geleden startten Eddy van der Velde, Alie Storteboom-Hoogsteen en Wieger van der Velde met het makelaarskantoor dat in no time uitgroeide tot één van de marktleiders in het Noorden. “Wy rinne graach foarop!”

Een week lang stond de social media van De Flexibele Makelaar in het kader van het tienjarig jubileum. Volgers konden op Facebook en Instagram zaken als rebussen en raadsels oplossen in ruil voor verrassende prijzen. Ook op kantoor stond bezoekers een feestelijk onthaal te wachten. Juist die combinatie tussen online en offline klantenservice is de kracht van De Flexibele Makelaar. “Wy binne better te finen as Funda”, knikt Wieger trots. “En ferline jier is ús webside útroppen ta bêste makelaarssite fan Nederlân.”

Tinder voor huizen
Facebook, Instagram, Funda en de eigen website: Wieger is de motor achter het online gezicht van De Flexibele Makelaar. Sterker nog: hij ontwikkelde als eerste een online matchingsysteem, waarbij kopers worden gekoppeld aan voor hen interessante woningen. “Kinst it fergelykje mei Tinder”, lacht hij. “Minsken kinne harren winsken opjaan en wy sykje hûzen út dy’t dêr by passe. As der in match is, koppelje wy keaper en ferkeaper oan elkoar.”

Met het matchingsysteem liep Wieger destijds ver voor de troepen uit. Inmiddels hebben grote sites als Funda zijn idee overgenomen. Desondanks merkt hij dat zijn eigen systeem (die in de loop der tijd natuurlijk ook nog verder verbeterd is) nog altijd uitstekend werkt. “It grutte foardiel is dat wy minsken in nije wenning sjen litte, foardat er op Funda stiet. Do hast dus in unike kâns om it hûs fan dyn dreamen te finen, foardat de grutte meute ‘m sjocht. Dêrmei skoare wy noch altyd hiel goed.”

Van koppelaar naar onderhandelaar
Wie de bevlogen makelaar hoort praten, zou niet vermoeden dat Wieger ‘nog maar’ 28 jaar is. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al een tienjarige staat van dienst. Sinds de start van De Flexibele 

Makelaar in 2009 is hij nauw betrokken bij het reilen en zeilen op kantoor.  “Ik wie achttjin, doe spaande ik hjir al om. Njonken myn oplieding Commerciële Economie wie ik hjir oan it wurk. Jûns en yn it wykein wie ik hjir net wei te slaan.”

Na z’n opleiding volgt Wieger via de NVM de Makelaarsopleiding. Beide studies komen hem vandaag de dag uitstekend van pas. “It fak fan makelaar is hiel bot feroare. Bist net langer in ‘koppelaar’ tusken minsken en hûzen, mar benammen ek in reklameburo. Doel is om in hûs oan sa folle mooglik minsken sjen te litten. Hoe grutter de ynteresse, hoe better. Want dan falt der wat te ûnderhanneljen. Dat fyn ik persoanlik it moaiste fan dit wurk: it ûnderhanneljen. De juste priis foar de wenning sjen te krijen.”

Kantoor in Grootegast
Van online advertentiecampagnes tot de achterzijde van diverse lokale en regionale kranten: het woningaanbod van De Flexibele Makelaar is niet te missen. Meer dan een kwart van de woningen die in Achtkarspelen te koop staat, wordt door De Flexibele Makelaar verkocht. “Wy dogge it goed”, concludeert Wieger bescheiden. “Wy wurkje mei it ‘no cure, no pay’-prinsipe. As wy dyn hûs yn in healjier tiid net ferkocht ha, meist kosteleas oerstappe nei in oare makelder. Mar yn de praktyk bart dat eins noait. Wy slagje der hast altyd yn om in hûs rap te ferkeapjen en minsken bliuwe by ús as se wat langer wachtsje moatte.”

 

Niet alleen Friezen weten De Flexibele Makelaar uitstekend te vinden, ook in Groningen timmert het makelaarskantoor flink aan de weg met een kantoor in Grootegast. Al is het hemelsbreed nog geen tien kilometer bij de vestiging in Surhuisterveen vandaan , toch voelt het voor kopers anders, merkt Wieger. “Grinslanners en Friezen, dat is no ienkear krekt wat oars”, lacht hij. “Wy bliuwe beide it leafste yn ús eigen provinsje. Fandêr dat wy no ek in kantoar ha yn Grootegast. De minsken binne itselde, mar it giet om it gefoel.”

Het gevoel staat voorop
Daarmee vat hij het succes van De Flexibele Makelaar in één zin samen: het draait uiteindelijk allemaal om gevoel. Zeker wanneer het de verkoop van je huis betreft. “In hûs is it meast persoanlike dat der is”, knikt Wieger. “Op ús webside jouwe we de ferkeaper ek romte om in persoanlik stikje oer it hûs te skriuwen. ‘De verkoper vertelt’ neame wy dat. Just dat persoanlike aspekt sprekt in hiel soad minsken oan. Dêr wurdt it toch krekt wat echter fan.” Naast die ruimte voor een persoonlijke touch, ziet Wieger ook een tegenovergestelde trend ontstaan: de wens om anoniem te blijven als verkoper. “Wy sjogge dat hieltyd mear minsken foar ‘stille verkoop’ kieze, omdat se net wolle dat elkenien fia Funda yn harren hûs koekeloere kin. Privacy is hieltyd mear in ‘heet hangijzer’. Gelokkich is ús matchingsysteem perfekt foar ‘stille verkoop’. Gjin boerd yn ‘e tún, mar wol it hûs kwyt. Wy draaie ús hân der net foar om!”