DE WESTEREEN – Een begrip voor betrouwbaarheid, niet alleen in De Westereen, maar ook daarbuiten, dat is K.Venema Assurantiën en RegioBank in de afgelopen jaren meer dan zeker geworden. Sinds 2015 is het bedrijf centraal gesitueerd in het dorp, en zijn de service en vooral persoonlijke benadering nog steeds speerpunten. Daar waar veel bedrijven op dit gebied steeds terughoudender worden, gooit K.Venema Assurantiën en dus ook de RegioBank aan de Skoallestrjitte de deuren open.

Aspecten, naast o.a. de enorme service, waarmee het bedrijf groot en sterk is geworden. In gesprekken goed naar de wensen van de klanten luisteren en klaar voor hen te staan, werpt van alle kanten vruchten af. ‘Wij kennen onze klanten, we vinden contacten van groot belang, bij ons zijn de mensen geen nummers. Wij zijn ons er terdege van bewust dat iedere klant zijn eigen specifieke vragen heeft,’ al- dus eigenaar Gerk Sikma.

K.Venema Assurantiën is sinds 1978 een begrip in Zwaagwesteinde/De Westereen en omstreken. Keimpe Venema startte destijds in een garage aan de Fogelsang zijn eigen bedrijf in verzekeringen en hypotheken en bouwde dit gestaag uit. De basis van K.Venema Assurantiën is altijd vertrouwen en eerlijkheid geweest. Open zijn, waar maken wat je be- looft, tonen dat mensen je kunnen vertrouwen, laten zien wat de mogelijkheden zijn, maar ook de eventuele onmogelijkheden. Door vanuit deze sterke basis te werken, wisten steeds meer mensen de weg naar Venema te vinden. Mede uiteraard omdat Ve- nema ook het aanbod van producten steeds meer heeft uitgebreid. Uiteindelijk bleek binnen enkele jaren dat de garage te klein was en verhuisde K.Venema Assurantiën naar de Tsjerkestrjitte 58-60 op de hoek met de Foarstrjitte in De Westereen.

‘Vorige maand was het precies 35 jaar geleden dat ik bij Keimpe Venema in dienst kwam. Eerst in loondienst, maar vanaf 1990 werd het een VOF. Keimpe Venema is in 2002 met vervroegd pensioen gegaan, daarna is het nog enkele jaren een VOF geweest, maar inmiddels is het weer een een- manszaak,’ aldus de huidige eigenaar Gerk Sikma. Ondertussen werken er in het kantoor aan de Skoallestrjitte vijf mensen. ‘De overstap naar onze nieuwe locatie is uitstekend verlopen.

We hebben nu niet alleen een centrale ligging, maar ook een prachtig en functioneel gebouw tot onze beschikking, waarin de transparantie groot is. Uiteraard is er nog voldoende ruimte om vertrouwelijk met mensen te praten, want banken verzekeringszaken zijn toch privézaken. Een enorm pluspunt is denk ik, dat onze klanten vaste aanspreekpunten hebben met wie ze hun vertrouwelijke informatie kunnen delen. Je hoeft niet steeds opnieuw anderen naar je zaken te laten kijken,’ aldus Sikma.

Theo Elzinga, adviseur Assurantiën & RegioBank: ‘Dit pand heeft iets en dan bedoel ik niet alleen de his- torie. Het karakter van de werkwijze
van de Friesland Bank Zwaagwesteinde heerst hier nog steeds. De Friesland Bank had in De Westereen een enorme positieve naam, men wist dat men daar niet alleen altijd terecht kon, maar ook uitstekend werd behandeld.

Een menselijke positieve benadering, waarin men oplossingsgericht te werk ging. Er werd enorm veel in de klanten geïnvesteerd, puur op menselijke basis. Je voelde je hier als klant, meer mens dan klant. Er was begrip en overleg. Wij hebben getracht om deze visie voort te zetten, werken vanuit het gezichtspunt van onze klanten en of dat nu gaat over verzekeringen of bankzaken, de mens staat voorop. Vanuit vertrouwen kunnen wij elkaar van dienst zijn. Het is een “boppes- lach” geweest, onze verhuizing naar de Skoallestrjitte. Waar we voorheen aan de rand van het dorp zaten, zitten we nu meer in het centrum van het dorp. Daarnaast kunnen onze bezoekers hier prima parkeren.‘De persoonlijke benadering van Re- gioBank spreekt ons erg aan. Niet voor niets zijn wij Zelfstandig Adviseur van RegioBank en bemiddelen wij exclusief voor hun spaar- en betaalproducten.

Persoonlijke dienstverlening vinden wij namelijk erg belangrijk. Waar u zich bij andere financiële dienstver- leners wellicht meer zelf moet redden, staan wij echt voor u klaar. We hebben veel aandacht voor de klant. In een tijd waarin mensen wordt overspoeld met informatie, willen mensen gewoon een goede, duidelijke uitleg en vertrouwen dat u goed wordt geholpen. Helemaal met gevoelige zaken als een hypotheek. Dat regelt u niet even via internet. Iedere klant dient met een tevreden gevoel ons kantoor te verlaten. Eerder zijn wij niet tevreden. Een goede relatie met de klant is voor ons de basis voor een langdurige samenwerking,’ vervolgt Theo Elzinga.

Eind vorige maand is RegioBank weer gekozen tot Klantvriendelijkste Bank van Nederland! Dat de RegioBank in De Westereen niet alleen door de klanten hoog gewaardeerd wordt, maar ook vanuit de organisatie, vinden de medewerkers van het kantoor een prachtig bijkomend aspect. ‘Wij hechten veel belang aan de eigen regio. De meeste van onze klanten wonen binnen een straal van zo’n 20 kilometer. We vinden de regionale binding belangrijk. Een goede binding betekent dat je oog en oor voor elkaar hebt, dat je elkaar ondersteunt daar waar het mogelijk is. De leefbaarheid in de regio is voor ons allen van groot belang, wij hopen en vertrouwen erop dat we daar een bijdrage aan leveren. Ook wat betreft de afhandeling van zaken, ook oudere mensen moeten hier kunnen blijven wonen, dat wij hun daarbij een helpende hand kunnen bieden door verzekering- en bankzaken te regelen is daarbij alleen maar mooi,’ besluit Gerk Sikma het verhaal van mensen, van een assurantiekantoor en bank, waar mensen en de samenleving nog hand in hand gaan.

K.Venema Assurantiën en Regio- Bank, Skoallestrjitte 30, 9271 BV, De Westereen, 0511-447500. E-mail: bank@kvenemaassurantien.nl