Paasmaandag eerste autocross Noordelijke Autocross Club
KOLLUM – Het autocross-seizoen start op Paasmaandag traditioneel met de cross op de snelle kleibaan van het Van der Schaaf Circuit te Kollum. De animo wat betreft coureurs is ook dit jaar weer enorm groot. De NAC organiseert al bijna veertig jaar crossen in Fryslân en staat, naast spektakel, ook garant voor veiligheid van publiek en crossers. In de loop van de jaren is de NAC enorm gegroeid tot een bijna professionele organisatie. De vereniging staat voor het jaarlijks organiseren van een aantal spannende en sensationele autocrossen. Drie op het circuit in Kollum en een in Blije.
David Heidbuurt, een van de huidige bestuursleden heeft een groot deel van de geschiedenis en veranderingen meegemaakt. De NAC heeft steeds vroegtijdig ingespeeld op de veranderende eisen, die zowel aan het circuit, de coureurs en de organisatie gesteld worden. ‘Veiligheid staat voorop, maar daarnaast willen we natuurlijk ook iets bieden, het publiek boeien en zorgen dat de deelnemers ook graag naar de NAC komen. Mede dankzij onze perfecte banen, we beschikken namelijk over een grote en een kleine baan, kunnen we de coureurs alles bie- den wat ze nodig hebben. Paasmaandag mogen we weer een grote animo van de deelnemers verwachten. Zo’n eerste cross in het nieuwe jaar zorgt meestal voor nog meer spektakel,’ aldus Heidbuurt. ‘De klassen die u bij ons aan de start zult zien; Standaardklasse, Juniorenklasse, Rodeoklasse, Vrije Standaardklasse, Stockcar F1, Stockcar F2, Stockcar F2 Junioren, en NAB 1600 Gastklasse.’
Het bestuur van de NAC heeft inmiddels een jarenlange ervaring en een meer dan uitstekende naam opgebouwd. Een vereniging die staat als een dijk en waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid kent en neemt. De Noordelijke Autocross Club werd opgericht in 1980 door Jan Wietze de Graaf en Anne Riekele Poelman. Het doel van de vereniging was om de autocross-sport in Friesland te bevorderen. Dat dit doel inmiddels meer dan gerealiseerd is, wordt ieder jaar opnieuw bewezen. Er werd een bestuur gevormd, medewerkers gezocht en de klassen die er reden waren: de sportklasse B-1 (de platte kever), en de standaardklasse tot 1600cc en de zogenaamde gastrijders. Dit waren de auto’s zo van de weg, maar wel met
de nodige veiligheidsmaatregels. Dat stond van het begin af aan hoog in het vaandel bij de NAC. Er werd begonnen met twee klassen. Door de jaren heen kwamen er klassen bij. Werden andere klassen opgedeeld, en gingen er weer klassen weg waarin het animo naar beneden ging. Er is ook een tijdje een damesklasse geweest.
In 1983 werd voor het eerst begonnen met het bijhouden van het clubkampioenschap van de Noordelijke Autocrossclub. Bekende namen uit die tijd waren o.a.: Lammert Laanstra, Sije Heidstra, Bauke v/d Land, Jan Elzinga, Theo Kloosterman, Sjoerd Kloosterman, Jaap Prins e.a. In de loop der jaren moest het bestuur steeds alert zijn op de ontwikkelingen binnen het crosswereldje, klassen verdwenen en verschenen. In 2012 overleed de eigenaar van de crossbaan in Kollum. Bijzonder was, dat hij voor de NAC het rijden op deze mooie baan juridisch had vastgelegd. Dit betekent dat de NAC hier wedstrijden kan blijven organiseren en dat ze kunnen investeren in een perfecte baan. De bestuursleden van de NAC hebben daarop besloten de baan van Kollum te vernoemen naar deze eigenaar. De baan heet vanaf het seizoen 2012 dan ook het Van der Schaaf Circuit. David Heidbuurt: ‘We beschikken over een fantastisch circuit, waarin we twee banen hebben. We kunnen daarom alles bieden. Na de aanpassing van de baan in de wintermaanden, zijn er ook weer volop mogelijkheden voor de Stockcar klassen, die op de kleinere baan rijden, dit in verband met de veiligheid
voor coureurs en toeschouwers. Het spektakel zal er echter absoluut niet minder van worden, ik denk juist van meer.’ De eerste wedstrijd is er naast de FK standaard ook een shoot out (kwalificatie) wedsrijd voor de stockar F1 voor het zilveren dak oftewel “sil- ver roof ”
Begin negentiger jaren kwam er weer een splitsing. De Standaardklasse werd onderverdeelt in de Standaard- klasse en de Vrije Standaardklasse. Ook werd de Rodeoklasse toegevoegd, hier wordt nog lekker ouderwets gebotst, alleen is de constructie van de auto veel veiliger. Voor veel toeschouwers vaak het meest boeiend, omdat hier ontzettend veel actie is. In 2013 werd besloten om de junior rijders de kans te geven. Dit werd wel een succes
en deze jongens, maar ook steeds meer meiden, laten hun kunsten zien op het Van der Schaaf Circuit. ‘Inmiddels zijn er al vijf meiden die aan de start komen. Je merkt het trouwens ook in de standaard en vrije standaardklasse dat de vrouwen volop meedoen.’
‘We zijn er klaar voor. We hebben weer geïnvesteerd in de baan en de veiligheid. We willen een perfect cross-seizoen realiseren met veel spanning en actie. We voldoen, ik denk ruimschoots zelfs, aan alle eisen, dus laat de wedstrijden maar komen. Als organisatie staan wij te trappelen, maar laten we wel wezen, als organisatie kunnen we niet zonder onze vrij- willigers, mensen die alles doen voor een mooie, sportieve cross dag in Kollum en Blija,’ besluit Heidbuurt.